lördag 6 oktober 2012

Höstporträtt på Ann



Ann Carlsson

Även om jag älskar att plåta porträtt så kan man aldrig bli bra nog. Det är ju det som ät tjusningen med fotografi, eller egentligen all konstnärlig verksamhet. Det finns alltid något nytt att lära sig. Porträtt är spännande eftersom det är lite klurigt. Det är ju ett samspel mellan fotografen och modellen. 

Första gången jag fotade Ann blev det katastroffult! Allt blev misslyckat och jag drog slutsatsen att jag nog inte kunde fota henne. Ack så fel jag hade! Det är ju bara att fortsätta att träna- som med allt annat. Särskilt på det som är svårt! 

Idag var vi ute precis i solnedgången och fångade de sista varma solstrålarna. Ann passar så väl in med de vackra höstlöven och det varma solljuset. Tipset att gå ut precis i solnedgången fick jag av en fotograf som berättade om sitt jobb på Enskede Fotoklubbs möte sist jag var där. Hon fotade mycket bröllop och uttryckte viss frustration över att ingen riktigt hade tid att vänta in det vackra släpljuset sent på em. 

Ljuset är ju alltid avgörande. Fotografi handlar om ljus! Att fånga ljuset! Genom att Ann vänder kroppen mot mig så får hon inte så mycket ljus på kroppen men desto mer i ansiktet som hon vänder mot solen. 

Resultatet är fantastiskt vackert!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar