lördag 6 oktober 2012

Kan humlor flyga?


Kan de flyga egentligen flyga; humlor? Saken har ju dividerats framåt och bakåt så många gånger att man glömt bort alla argumenten för och emot. Nu har jag ju fångat det ultimata beviset! En humla som flyger!

Den ser ju väldigt tung ut när den kommer där genom luften. Eller hur! Lite tung i rumpan, och vingarna måste röra sig så snabbt att vi inte ens ser dem! Jag kommer inte ihåg vad tiden var just vid det här tillfället, men jag kommer ihåg platsen och tillfället.


Jag hade kameran med mig på jobbet hela våren och sommaren och just den här dagen hade vi som vanligt varit i skogen och lekt, och var på väg hem, via en äng med maskrosor. När vi kom till den här nyponrosbusken såg jag att det surrade av humlor som sög nektar ur blommorna, så det var ju bara att börja plåta, och hoppas på att åtminstone en flygande humla skulle flyga förbi min kamera samtidigt som jag tryckte ner knappen, och till min stora lycka hände det!

Jag tycker den är så söt, med sina pollentyngda bakben sina små spröt, och sin tunga rumpa. :-)

Så här är den alltså- den flygande humlan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar