fredag 12 oktober 2012

En dag på berget

"Vårt berg"

Nypon

Årstafältet
En dag på jobbet... Förskollärarens love and hate är all utevistelse. Vi går ut jämt. I hällande regn och i stekande sol. Idag var det en sån där underbar höstdag. Vi- min kollega Anne och jag med våra 7 barn gick till "vårt" berg.

Ser ni vad underbart läckert det är? Hur det verkligen inbjuder till klättring, hopp och massor med lek!
Trots att det ligger precis bakom Årsta kyrka och precis bredvid tvärbanan var det nästan tyst idag. Bara lite sus ibland från tvärbanan.

Barnen klättrade upp och ner, upp och ner. Vips hittade de pinnar och pinnarna förvandlas till vad som är gångbart för stunden. Ett agentgevär tex. Barnen hittade på alla möjliga sorters lekar. Byggde kojor, solade sig bakom en klippa, tittade på tåget, och MYCKET klättra. Klättra upp och ner, upp och ner- ju svårare passager desto bättre.
Rätt var det är hör jag  -Hjälp jag kommer inte ner! Det var en flicka som fastnat på en hög sten. Jag ryckte ut och hjälpte ner.

Själv hade jag ju givetvis kameran i högsta hugg. Jag började fota en pojke- han med agentgeväret, några bilder, tills han sade -Nu får det räcka med bilder!
Gick sen över att plåta lite porträtt, både in och out of action. Det ÄR ju så roligt! Att kunna fånga det där glittret i ögonen eller den där tankfullheten. Jag kan hålla på hur länge som helst!

Det roligaste är ändå att jag kommer mycket närmare barnen och får en mycket bättre "insyn" i vad de leker. Det är en ynnest att få jobba med barn!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar