lördag 6 oktober 2012

Filterfusk



Solnedgångar är ju en klassiker. Allt blir vackert, särskilt himlen, och det är tacksamt att fota, men det är å andra sidan ganska "tråkigt" att titta på. Har man sett en har man sett alla- typ. Hur kan man då piffa upp en bild på en solnedgång?

Ja det första är ju att fundera ut vad det är man vill berätta med sin bild. Själva solen går ju ner varje dag på alla ställen på jordklotet, så vad är det som gör att just min bild av mitt ställe blir spännande?

Jag valde molnen i kväll. Solen lös så vackert på molnen. För att göra min bild lite mer spännande valde jag att inte lägga horisonten i mitten av bilden. Det är ett vanligt fel många gör, som gör att bilden blir ganska tråkig. Det andra jag gjorde var att fota genom mina solglasögon.

(Det är vansinnigt vanskligt att fota med solglasögon på eftersom man gärna ställer om tiden lite på känsla och att den då blir helt förvrängd...) Nu använde jag mina solglasögon som ett filter. Det blev samtidigt en spännande inramning. För att ytterligare styra blicken mot de vackra bilderna så lade jag på en liten vinjettering så att inte himlen och huset utanför solglasögonen skulle störa för mycket.

Vips så har man två spännande och snygga solnedgångsbilder!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar