tisdag 30 oktober 2012

Strobist- Blixtworkshop




Att plåta med blixt är svårt tycker jag. Det är svårt att veta hur man ska ställa in allting och hur man ska kunna vara kreativ. Det är så mycket enklare att arbeta i i befintligt ljus. Därför kände jag att det kunde vara läge att lära sig lite mer om just blixt.

Nu inser jag hur KUL det är att experimentera med ljus, olika ljuskällor och olika färger på ljuskällorna.  Vi övade på att arbeta först med en blixt och sätta olika filter på för att justera och kompensera för olika temperaturer på ljuset- vitbalans. (Det är särskilt viktigt vid blandljus). När vi behärskade det ok skulle vi arbeta med två blixtar och dra på mycket färg. Så här blev några av mina resultat. Ascoolt om jag får säga det själv!

Vi satte ett blått ljus på väggen bakom och först ett orange filter på den andra blixten, och sen ett grönt. Vi kör båda blixtarna trådlöst via infraröd strålning. Därför kan min kurskamrat hålla i blixten när den fyrar av, som ni ser på den nedre bilden. Jag valde att utnyttja det snirkliga trappräcket för att få en snygg diagonal och en läcker inramning till mitt porträtt.

Nu återstår det att köpa en till blixt och färgfilter så jag kan fortsätta att experimentera själv!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar