måndag 3 mars 2014

Ellen och jag testar blixten

Ellen har fotat mig. 


Ellen har varit facinerad av blixten ända sen hon var liten. Det ÄÄÄÄRRR ju så spännande varje gång det blixtrar. Jag hämtade ellen på fsk och vi gick hem till henne och åt middag. MYYYYSSS!!! 
Jag tog fram kameran och blixten och jag började fota henne lite. Sen ville ju hon fota mig naturligtvis. Fördelen med en så pass stor och tung kamera är ju också att den inte ramlar i golvet lika lätt som en mindre kamera gör. Därför kan Ellen får testa hur mycket hon vill. 

Hon tog massor av bilder på mig, men det är ju knepigt med skärpan, de flesta blev oskarpa. Vi fick justera lite sen blev det bra. Jag "råkade" vrida på huvudet åt tvn och fick genast ett
- Nej du måste titta på mig! från Ellen. 

Vi lade upp kameran på en stol och lade fjärrkontrollerna under objektivet så att vi kunde turas om framför kameran. Hon var också väldigt tydlig med när hon ville bli fotad och inte. Därför poserar hon själv framför kameran på sista bilden. På hennes villkor. 

Jag tycker det är så viktigt att visa förtroende för barn, att de kan. Låta dem pröva, med en vuxens stöd. Ellens mamma Emma är konstnär, moster är fotograf, morfar är filmfotograf och en annan av mostrarna är också konstnär, farmor är silverkonstnär och gör jättevackra smycken. Tänk vad fantastiskt att Ellen får möta/testa på så många olika sätt att utöva sin kreativitet. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar