onsdag 25 februari 2015

Tulpanfrossa!

Jag älskar tulpaner!
Jag älskar mångfalden av sorter och hur de växer, slår ut och sen vissnar. Det finns alltid en spännande utmaning i att skildra något oerhört vardagligt på ett sätt som gör att det känns vackert och inspirerande att titta på på bild.

För mig är det viktigt att bilden är balanserad på ett sätt som gör att man kan titta länge utan att tröttna och att man kan följa linjerna i bilden på ett sätt som känns vilsamt för ögat. Ljuset är jätteviktigt. Mina tulpaner som jag har fotat står hemma på mitt vardagsrumsbord och ljuset föll så vackert in genom altandörrens fönster.

Vädret ute spelade stor roll den här gången. Det var helt igengrått kompakt molnigt ute ena dagen och sol den andra dagen. Molnen gav ett väldigt mjukt ljus inne, dvs ett ljus som inte ger några skarpa kontraster utan ger ett jämt ljus över hela blomman, solen gav ett vackert motljus.

Nu har dessa tulpaner vissnat så mycket att det är dags att köpa nya att fota!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar