söndag 16 juni 2013

Under Centralbron




Någon som känner igen sig?
Jag var på fotopromenad och passerade under Centralbron. Jag hade just ingen inspiration och fotar sällan arkitektur, men jag såg att ljuset var så vackert! Ljuset och linjerna i bilden samspelade så vackert så jag tog upp kameran och började plåta lite. Prövade först att fota stadsmiljön utanför bron, dvs Riksdagshuset, men det lyfte inte alls. Det var själva bron och linjerna under som var det intressanta och spännande.

För mig är det viktigt att mina bilder är spännande. Bilder som är ok men inget mer är tråkiga och de "läggs till handlingarna" så att säga.

Säger bilder sanningen? 
Svaret för mig är nej, inte alltid. Bilder beskärs, jag ändrar kontrast, färger etc. Det är en ständig diskussion om vad man får göra med en bild, men jag tycker det är ganska ointressant egentligen, om den inte befinner sig i sammanhang där den påverkar opinioner eller förvanskar händelseförlopp. En bild är alltid en tolkning av omvärlden, det måste man alltid komma ihåg. Jag gör heller inget anspråk på att förmedla någon slags sanning. Jag vill förmedla något vackert och oväntat.

I de här bilderna har jag förstärkt färgerna ganska kraftigt för att får fram det vackra. Jag tycker att det blev både spännande och vackert något jag bara kunde ana när jag tog bilderna. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar