torsdag 6 juni 2013

Gäster på uteplatsen!

Ibland spelar naturen oss människor ett spratt! För ca en månad sen berättade min granne att jag har gäster på uteplatsen!Det var ett talgoxpar som i bostadsbristens Stockholm beslutat sig för att flytta in i mitt fågelbord. Själva fågelbordet ser ut som en liten villa, så jag kan inte klandra dem.

Naturligtvis är det ju en dröm att ha vilda fåglar så nära inpå, men så är det ju det där med att att jag ju har en katt! Matisse går ju ut och in hela tiden och han ligger gärna ute på uteplatsen och sover eller så sitter han därute och spanar. Fåglar och katter är ju som bekant inte de såtaste vännerna.

Nu har katten åkt till landet och jag fick en chans att fota de små sötnosarna.
Nu flyger de i skytteltrafik ut och in i boet och matar sina ungar. Varje gång mamma eller pappa dyker ner i boet blir det ett väldigt pipande och sen blir det tyst tills nästa gång.

Här är de med varsin larv i näbben.

Pappa talgoxe

Mamma talgoxe


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar