söndag 20 februari 2011

Närvaro

Ofta funderar jag på vad som gör att en bild funkar. Vi pratar mycket om det på min kurs. Vad funkar och vad funkar inte, med just den bilden utifrån ett givet tema.
Chay som är en Chiuaua.

Dylan med bollen i munnen.
Idag skulle jag börja fota mitt projekt -en person jag är nyfiken på. Jag skulle fota min kompis Sanna som jag har fotat hundratals gånger förut- men idag ville det inte riktigt lossna. Det är ju så ibland. Jag började fota Chay hemma i sängen för att liksom värma upp lit, sen gick vi med Dylan- en storpudel till hundhagen.

Båda hundarna är ju närvarande fast på sitt eget sätt. Chay är så liten att det är en utmaning att komma tillräckligt nära. Jag vill ju att hunden ska synas och inte bara vara som en liten prick. Dylan är bara halv, men att man ser hennes öga är helt avgörande för att bilden ska funka. Samtidigt ska det vara estetiskt tilltalande... Alltså mer hundfoto än människor den här gången.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar