söndag 2 januari 2011

Verklighet eller illusion? Äkta vara eller plagiat?

I gårdagens inlägg pratade jag om jordens tillblivelse, och jag måste fortsätta på det temat idag. Titta på bilden som jag lagt upp. Visst är den vacker! Det är sällan man tar sig tid att titta på en köttbit på det sättet som man kan göra på ett fotografi.

Men nu var det ju inte det jag skulle prata om. Verklighet eller illusion, ser vi det vi ser eller är det bara en illusion?? Ett djupt filosofiskt resonemang, som i sin förlängning når diskussionen om äkta vara eller plagiat. Jag tittade nämligen på på kanal 5:s dokumentärserie på em om fejkindustrins baksida. -På ytan kan det ju tyckas oskyldigt att köpa en schyst Gucci väska eller en schyst Rolex klocka till bråkdelen av vad äkta vara kostar den håller ju tillräckligt länge för att vi ska tycka att det är värt att köpa den använda den tills vi har tröttnat och sen köpa en ny. Det vi inte ser är ju givetvis förhållandena som varorna produceras under, såsom barnarbete och slaveri...

Allvarligare för oss blir det ju när det inte bara rör sig om väskor utan börjar röra sig om sjukvårdsutrustning, livsuppehållande mediciner eller livsmedel. Slutrepliken på programmet var just det, att allt går att fejka! Jag tror att vi måste prata mycket mer om konsekvenserna av plagiatindustrin för vi har bara sett toppen av isberget ännu. Så tillbaka till min bild -kött och potatisgratäng... Är det verkligen kött och potatisgratäng eller är det bara fejk?

Ryggbiff och potatisgräng på hemodlad potatis med mycket vitlök. Väldigt gott. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar