måndag 17 januari 2011

Ett brott har begåtts.

I höstas fick vi en uppgift på min utbildning (GFU på folkuniversitetet) som hette ett brott har begåtts. Jag fotade min kompis Sanna i våras liggande på ett berg i en vacker klänning. Då tyckte alla att hon såg död ut, själv tyckte jag att bilden hade en stark Agatha Christie känsla. Eftersom jag älskar Agatha Christie så kändes uppgiften given.

Ett telefonsamtal senare var det klart, jag skulle fortsätta på den inslagna banan men utveckla det mer. Eftersom vi skulle redovisa tre bilder fick vi hitta på två andra variationer på brottet också. Här ser ni resultatet.

Bilden på offret i fåtöljen var från början för ljus, därför mörkade jag ner hela bilden och målade därefter på ljus i hennes ansikte, därefter lade jag på en svag vinjettering runt för att ytterligare dra fokus till ansiktet.



Bilden på "mordoffret" i badkaret är också en pikant historia. Sanna hade tagit fram renblod för att laga plodpalt till middag, därför bestämde vi att vi kunde använda en del av det. Sanna sade  också "jag smetar lite blod på väggarna här så ser det ut som jag kämpat för mitt liv. Jag målade också på ljus både på sanna och på Dylan (hunden).Diskussionerna på lektionen efter rörde sig väldigt mycket om hunden, hunden kändes som en felande länk tyckte många...





Den här sista bilden hade jag egentligen tänkt att ta om men det blev aldrig tillfälle. Där rörde sig diskussionen mycket om att den kändes mest dokumentär. Csi teamet skulle kunna komma in där och hitta fibrer och hudspår från mördaren bakom sockeln.. Någon hade invändningar på att "mordoffret" serför levande ut...


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar