måndag 8 augusti 2011

Skruvat! Stockholm Pride



All kärlek är bra kärlek!



RFSU:s bil 



Stockholm Pride är fest.

Pride betyder ju stolthet, och jag är stolt kompis till mina (homosexuella) vänner. Egentligen tycker jag inte om att göra den åtskillnaden. Första artikeln i FN: s konvention om människors rättigheter lyder: 

Artikel 1
Alla människor är födda fria och lika i värde och rättigheter. De har utrustats med förnuft 
och samvete och bör handla gentemot varandra i en anda av gemenskap.

Ändå går många människor och smyger med sin kärlek i rädsla för att bli nerslagna på stan eller diskriminerade i arbetslivet. Så kan vi inte ha det tycker jag. Därför är jag stolt över mina vänner som vågar visa sin kärlek till varandra öppet. Jag är också stolt över Sverige att vi jobbar för att minska diskrimineringen och förtrycket av homosexuella, både i Sverige och utomlands. 

Slutligen är jag glad och stolt över att jag inte hört om några hatbrott mot homosexuella på länge och särskilt inte under Prideveckan. 

6 kommentarer:

  1. Håller med dig. Varför ska man göra den skillnaden? Vi delar ju inte upp folk i vänster- och högerhänta heller när det gäller allas rättigheter i samhället. Kuliga bilder!

    SvaraRadera
  2. Så sant. Gillar när trissarna lyckas få med budskap. Det är helt oförsåligt att folk kan se ner på andra pga tex sexuell läggning. Jag ser det som en självklarhet att få älska vem man vill oavsett kön. Kärlek är alltid vacker så länge den är ömsesidig. Vacker triss helt enkelt.

    SvaraRadera
  3. Bra skrivet o fina bilder, Sofia! :)

    SvaraRadera
  4. Mmm, skruvat att det behövs manifisteras! Snyggt trissat.

    SvaraRadera
  5. Det var en bra tolkning av veckans tema. Fina bilder.

    SvaraRadera